Rusland, van alle markten thuis... - Reisverslag uit Samara, Rusland van Carline en Loes - WaarBenJij.nu Rusland, van alle markten thuis... - Reisverslag uit Samara, Rusland van Carline en Loes - WaarBenJij.nu

Rusland, van alle markten thuis...

Blijf op de hoogte en volg Carline en Loes

04 Augustus 2012 | Rusland, Samara

Prevjet!!

Alweer ruim twee weken in Rusland, tijd voor een nieuwe update!!

In novosibirks hebben onze eerste twee trainingen gegeven over communicatie en personal goalsetting in een mc donalds-achtig cafe bij gebrek aan beter. De reacties van de aiesec'ers waren gelukkig positief!! De volgende dag was er een optocht van zwerfhonden om aandacht te vragen voor een hondenweeshuis waar Aiesec vrijwilligers voor levert. We hebben meegelopen en daarna geholpen geld in te zamelen door de verkoop van Indische souveniers (meegenomen door een van de Indische vrijwilligers). Aansluitend was het tijd voor de teambuilding door ons georganiseerd voor aiesecer's en internationale studenten die hier een internship doen. We deden verschillende spellen en het was leuk om te zien dat die russen steeds losser werden.

Toen werd het tijd voor onze treinreis....Na onze taalbarriere weer goed op de proef te hebben gesteld, enige onderdrukte frustraties opgelopen te hebben en druipend door het warme weer gingen we kabine 13 binnen. Voor deze lange reis hadden we ons een kabineplaatsen kado gedaan, wat een hokje met 2 stapelbedden inhoudt. Eerst werden we gezelschap gehouden door een dikke rus (die gelukkig snel weer uitstapte!) en de nacht brachten we door samen met een Russisch meisje die elke poging tot conversatie genadeloos afwees. Helaas geen russische treinvrienden...maar gelukkig hebben we elkaar!!! Na veel spelletjes, boeken lezen, kijkend naar het wijde landschap (zelfs een stukje van Kazachstan), levend op oplos aardappelpuree, noodles, brood en snoep bereikte we na 34 uur onze volgende bestemming UFA!

We waren de cabine nog niet uit of daar stonden zowaar 2 aiesec'ers ons op te wachten. Samen met hun gingen we naar onze hostfamilie. We kwamen terecht in een prachtig appartement van een broer en zus+kersverse husband, waarvan een oud-aiesecer was. We werden hartelijk ontvangen met een russisch maaltje waarna we na (eindelijk) een lekkere douche schoon ons bedje in gingen.

Ufa is de hoofdstad van het district Basjkirostan. Je kan hier goed zien dat er invloeden zijn van zuidelijke landen als mongolie en turkije. Het is weer een heel nieuw stukje Rusland wat we hier zien. Veel kleurrijke gebouuwen en zowel kerken als moskeen vormen hier het straatbeeld. Ook spreken ze hier naast het Russisch Basjkiers waardoor elke straatnaam tweetalig wordt weergegeven. Het is een bijzonder staatje op zichzelf!

We worden overal met openarmen ontvangen en hebben verschillende ontmoetingen met enthousiaste studenten in zowel cafe'tjes als parken. Onder het genot van russische hapjes en veel thee (ja ze drinken hier ook nog wat anders dan Vodka) hebben we de meest verassende gesprekken over het daaglijks leven in Rusland; economie; Poetin; olie winning; onderwijs; geschiedenis; corruptie; de aankomende winterspelen in 2014; en ga zo maar door. Zo leren we steeds meer over Rusland en haar inwoners!
We worden overal mee naar toegenomen, inclusief de frisbee training van onze host family. Zie: een groepjes russen, rennend door elkaar, onverstaanbare dingen schreeuwend en van alle kanten vliegende frisbee's. Een ervaring apart.
Ook hier hebben we twee trainingen gegeven, dit keer in een goed georganiseerd gebouw van en of anders ministerie. Zo kom je nog eens ergens!
Ook hebben we ons eerste bedrijf bezocht! Op uitnodiging van Svetlana, directrische van het NGO JCI, kwamen we langs op haar kantoor. Deze dame runt een bedrijf die trainingen geeft aan verschillende doelgroepen over verschillende onderwerpen. Ze is erg geintresseerd in internationale opvattingen en wilde van ons weten hoe het er in Nederland aan toe gaat en hoe wij onze eigen trainingen verzorgen. Onder het genot van thee met (door ons) meegenomen stroopwafels hebben we de meest uiteenlopende dingen besproken: van sterio typen russen/nederlanders tot bruiloften en geldzaken. Zeer inspirerend!

Terwijl we dit blog schrijven zijn we aan het bijkomen van onse tripje naar de country side. Op drie uur rijden van de stad hebben we gelogeerd bij de Baboeska van Vika. Haar oma woont in een heel klein dorpje in de middel of no where, met slechts een paar kleine, houten, fleurige huisjes met de wc (gat in de grond) en banja in de achtertuin. We hebben in de rivier gezwommen en de zonsondergang bewonderd vanaf de heuvels. Hierna was het tijd voor de banja! Bijna iedere dorpsbewoner heeft een banja in zijn/haar achtertuin. Het is een klein, houten hutje met een zelfgemaakt sauna systeem. Ze gebruiken het als badkamer en sauna. Maaaaar er is een speciaal russisch ritueel aan toegevoegd: de masage a la rusky. Oftewel, je ligt op een houten bank en laat je vrijwillig slaan met een hete bos takken, goed voor alles volgens de russen.. Enjoy!
Dit is een hele andere ervaring dan we tot nog toe in de steden hebben gehad, maar wel de realiteit voor het grootste deel van de russiche bevolking.
Vanmorgen werden we in de woonkamer, naast baboeska, wakker van de warme zon en kraaiende hanen. Na een laatste wandeling langs een riviertje, was het tijd voor de terug reis. Te ongeduldig om op de bus te staan wachten, werd er over gegaan tot liften. Samen met Luda (aiesec Ufa) stapte we in een grote truck die ons tot halverwege bracht. Daarna vervolgende we onze weg toch maar met de reguliere busjes.

Vanavond is alweer onze laatste avond in Ufa. We hebben een goodbye party in een russische club.
Morgen ochtend stappen we in de trein naar Samara,
op naar het volgende avontuur!

Liefs!

• 04 Augustus 2012 - 21:23

H.Cuijpers:

Zo zien en horen jullie nog eens wat van de wereld !
    Loopt je hoofd niet om van alle indrukken en nieuws,dat jullie meemaken?
    En als ze onder elkaar Russisch praten,lijkt dat dan niet veel op koeterwaals of zoiets ?
    Ik wens jullie nog veel leuke, goede en vooral leerzame dagen.
    En hoe is de temperatuur ?
    Hier schommelt die tussen 20 en 30 graden.Echt Hollands weer.
    Dikke knuffff.... van Oma.

• 04 Augustus 2012 - 21:23

H.Cuijpers:

Zo zien en horen jullie nog eens wat van de wereld !
    Loopt je hoofd niet om van alle indrukken en nieuws,dat jullie meemaken?
    Ik wens jullie nog veel leuke, goede en vooral leerzame dagen.
    En hoe is de temperatuur ?
    Hier schommelt die tussen 20 en 30 graden.Echt Hollands weer.
    Dikke knuffff.... van Oma.

• 06 Augustus 2012 - 12:12

Mariette Lensveld:

Lieve Loes en Carline,

Wat een prachtig verhaal en wat is het toch leuk om zo weer te ontdekken hoe andere mensen leven! Jullie hebben zo te horen een heerlijke tijd met een hoop ervaringen..... wat ook heel vermoeiend is!!!

Hier gaat alles prima in Nederland, het weer blijft wisselvallig dus we genieten van de mooie dagen tussendoor
    en gaan ons nu voorbereiden op onze vakantie naar Zwitserland waar ik wel heel veel zin in heb!!

Basje is gelukkig ook weer veilig thuis en heeft het heel leuk gehad!
    Wens jullie dames nog een hele leuke gezellige tijd toe en doe vooral heel voorzichtig!!!

Heel veel liefs en een dikke kus, Mariette Lensveld xxx

• 06 Augustus 2012 - 22:18

Els En Annelies:

Vanuit de 40graden in Macedonie veel warme groeten. Hier hebben ze ook het Cyrillisch schrift, wat ook de basis is voor het Russisch. We even dus helemaal met jullie mee in het niks kunnen verstaan of kunnen lezen. Lieve groeten xx

• 08 Augustus 2012 - 15:53

Marieke Theunissen:

Lieve Car (en Loes natuurlijk ook, maar ik ken je helaas niet ;),

Jullie verhalen klinken geweldig! Heel spannend allemaal, zo'n land waar de Stalinkater nog goed in de lucht hangt. Passen jullie wel een beetje op met liften?! Wil je nog wel heelhuids thuis hebben hoor...

Als jullie terug zijn, moet je de verhalen maar in levende lijve vertellen. Maar wat ik hier uit op maak is dat het in elk geval een behoorlijk avontuur is.

Geniet nog even en doe nog meer bijzondere ervaringen op!

Dikke kus, Marieke

• 10 Augustus 2012 - 15:55

Marina & Wouter:

Meiskes, het gaat goed met jullie daar! Marina houdt heel erg van de russische variant van de banja (ze mist het zelfs erg!). Wij zijn erg blij dat jullie (kennelijk) ook veel goeds en moois meemaken, en zien wat het echte Rusland is. Heel mooi om ju;;ie verslag te lezen! Ga zo door.

groeten, Marina & Wouter

• 12 Augustus 2012 - 23:22

Brechje:

Luis!
    Wat klinkt dit weer goed. Ben best jaloers op je!
    Geniet er nog maar van en als je terug bent wil ik snel meeten en verhalen horen :)
    xx Brech

• 13 Augustus 2012 - 18:18

Geraldine:

Wow die treinreis was dus wel even afzien! Lekker stinkie stank zo dicht op elkaar lijkt me , maar ja als je daar gezellige l russische vriendinnen mee maakt!!!
    Ben benieuwd naar jullie avonturen met het internationaal congres van AIESEC!
    Jullie zijn al over de helft, geniet nog even van alle mooie ervaringen!
    dikke xxxx géraldine