Ervaringsverhaal AIESEC - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Carline en Loes - WaarBenJij.nu Ervaringsverhaal AIESEC - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Carline en Loes - WaarBenJij.nu

Ervaringsverhaal AIESEC

Blijf op de hoogte en volg Carline en Loes

20 September 2012 | Rusland, Moskou

Rusland, dat is toch dat land van Vodka, bond, kou en koude oorlog? We weten er eigenlijk maar weinig van af. Dat maakt deze reis zo verrassend vanaf begin.

In het begin was Rusland een grote vlek op de wereldkaart, maar zodra we waren gelanden werden de plaatjes ingevuld. Het is een land van extremen. Niet alleen op het gebied van temperatuur of rijkdom maar ook de verschillende culturen die het land rijk is. Van Christenen tot Moslims, kale vlaktes tot dichtbevolkte miljoenen steden en lachen tot chagrijnige gezichten die het metrobeeld bepalen. Keer op keer werden we verrast door de diversiteit van dit land.

Door het ambassadeurs programma hebben we Rusland op een manier leren kennen wat we nooit individueel hadden kunnen bereiken. Door de verschillende contacten met studenten en de Russische trots hebben we met Rusland heel intens kennis kunnen maken. Zo hebben we op verschillende Russische bedbanken geslapen maar ook naast een baboeska in een klein dorpje en op een matje in de bergen midden in de natuur. Ja, Rusland is van alle markten thuis en ze laten dat maar wat graag zien.
Naast het geven van trainingen, teambuilding events organiseren, het bezoeken van bedrijven en ambassades hebben we ook genoten van de prachtige paleizen met gouden torens, leuke contacten met (internationale) studenten en het strand aan de Wolga.
Het AIESEC hoogtepunt was het internationale congres waar we met 110 verschillende nationaliteiten workshops/sessies kregen en elke dag afsloten met een regio party. Wat is de wereld dan ineens klein als je zomaar staat te dansen tussen een Keniaan, Braziliaan, Pakistaan en Australiër!

We blijven verbaasd over de weidsheid van dit land wat vooral tijdens een treinreis van 38 uur onafgebroken aan ons voorbij trok.
Rusland is een land waar we nooit naar toe zouden zijn gegaan zonder dit programma. Een juist daardoor bleef het ons verassen. We hebben zoveel dingen gezien en nieuwe indrukken op gedaan, te veel om op te noemen. Ervaringen die de rest van ons leven bij ons zullen blijven.
Een zomer om nooit te vergeten!

• 20 September 2012 - 18:37

Apetrotse Moeder:

Geweldig! En dit neemt niemand jullie meer af!
    xx